اقتصاد جهانی در راستا ثبات موقت و رشد ملایم

به گزارش مجله پارمیسفان، صندوق بین المللی پول در گزارش قبلی خود از چشم انداز مالی دنیا که در ماه اکتبر (سه ماه قبل) منتشر شد، اعلام نموده بود که نرخ رشد مالی در کشورهای مختلف دنیا به طور هماهنگ در حال کاهش است و شدت دریافت بعضی ریسک ها می تواند حتی نرخ رشد را بیش از این نیز کاهش دهد.

اقتصاد جهانی در راستا ثبات موقت و رشد ملایم

جهت دریافت مشاوره خدمات دانلود کاتالوگ حرفه ای از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

اما از آن موقع تا به امروز بعضی ریسک های بالقوه تا حدی خفیف تر شده اند؛ فاز نخست توافق تجاری بین آمریکا و چین به امضای سران دو کشور رسیده، احتمال برگزیت بدون توافق (برگزیت سخت) به میزان چشمگیری کاهش یافته و بانک های مرکزی در اقتصادهای مهم دنیا به حمایت خود از رشد مالی در قالب اتخاذ سیاست های پولی متناسب با شرایط موجود ادامه داده اند. با توجه به تحولات جدید، نشانه هایی مبنی بر اینکه اقتصاد دنیای حداقل به طور موقت به ثبات رسیده و با نرخی ولو پایین تر از قبل به رشد خود ادامه می دهد را می توان مشاهده کرد.

در گزارش جدید صندوق بین المللی پول، نرخ رشد مالی دنیا در سال گذشته میلادی 2.9 درصد برآورد شده است. کارشناسان صندوق بین المللی پول همچنین نرخ رشد فراوری ناخالص دنیا در سال های 2020 و 2021 را به ترتیب 3.3 و 3.4 درصد پیش بینی نموده اند. در واقع صندوق بین المللی پول پیش بینی خود از نرخ رشد مالی دنیا در سال های 2020 و 2021 را به ترتیب 0.1 و 0.2 درصد نسبت به گزارش قبلی تعدیل نموده است که دلیل این امر تعدیل پیش بینی نرخ رشد مالی هند (چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا از لحاظ فراوری ناخالص داخلی اسمی) عنوان شده است. پیش بینی جدید صندوق بین المللی پول بر این فرض راسخ است که بعضی اقتصادهای نوظهور دنیا که در سال گذشته تحت فشار بوده و عملکرد پایین تر از انتظاری داشته اند، در راستا بهبود قرار خواهند گرفت و نرخ رشد اقتصادهای پیشرفته دنیا نیز در ارقامی نزدیک به نرخ رشدشان در سال 2019 تثبیت خواهد شد.

بر اساس گزارش جدید صندوق بین المللی پول که به سرپرستی پروفسور گیتا گوپینات اقتصاددان ارشد این نهاد بین المللی تدوین شده است، با توجه به نشانه های موجود انتظار می رود که فرایند نزولی بخش فراوری و همچنین تجارت بین المللی در دنیا به انتها برسد. بهبود بخش فراوری و تجارت بین المللی در دنیا تا حدی به کاهش اثر استاندارهای زیست محیطی جدید بر صنعت خودرو و کاسته شدن از شدت تنش های تجاری مربوط می گردد.

از طرفی صندوق بین المللی پول پیش بینی نموده است که به لطف رشد قابل قبول مخارج مصرف کنندگان و افزایش دستمزدها، فرایند رو به رشد بخش خدمات در دنیا همچنان با قدرت ادامه پیدا کند. سیاست های انبساطی نسبتاً هماهنگ در بیشتر بانک های مرکزی دنیا نیز به بهبود تقاضا یاری نموده و سهم مهمی در رشد فراوری ناخالص داخلی دنیا داشته است.

به رغم کاهش تنش های تجاری بین آمریکا و چین و کاهش خطر برگزیت بدون توافق، کارشناسان صندوق بین المللی پول معتقدند همچنان خطرات دیگری پیش روی اقتصاد دنیای دیده می گردد. این احتمال وجود دارد که تنش های تجاری تازه ای بین آمریکا و اتحادیه اروپا رخ دهد؛ از طرفی بازگشت تنش های تجاری بین آمریکا و چین نیز چندان غیرمحتمل نیست. علاوه بر این، ریسک های ژئوپلیتیکی، به ویژه افزایش تنش ها بین ایران و آمریکا در خاورمیانه و تشدید ناآرامی های اجتماعی در بعضی اقتصادهای نوظهور دنیا، می تواند به مسائل جدی از قبیل اختلال در عرضه نفت، کاهش اطمینان مصرف کنندگان و تضعیف سرمایه گذاری بنگاه های مالی منجر گردد.

با در نظر دریافت این موارد، صندوق بین المللی پول نرخ رشد مالی کشورهای توسعه یافته دنیا در امسال و سال آینده میلادی را 1.6 درصد پیش بینی نموده است که 0.1 واحد درصد نسبت به برآورد اولیه نرخ رشد مالی این کشورها در سال 2019 کاهش نشان می دهد. نرخ رشد فراوری ناخالص داخلی کشورهای درحال توسعه و اقتصادهای نوظهور نیز برای سال های 2020 و 2021 به ترتیب 4.4 و 4.6 درصد پیش بینی شده است. بر اساس برآوردهای اولیه صندوق بین المللی پول، کشورهای درحال توسعه و اقتصادهای نوظهور، سال 2019 را با رشد مالی 3.7 درصدی پشت سر گذاشته اند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 10 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 778

به "اقتصاد جهانی در راستا ثبات موقت و رشد ملایم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاد جهانی در راستا ثبات موقت و رشد ملایم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید