فاش شدن راز فسیل 132 میلیون ساله، اشتباه بزرگ دانشمندان، عکس

به گزارش مجله پارمیسفان، یورونیوز نوشت: شناسایی اجسام طبیعی متعلق به گذشته بسیار دور، کار آسانی نیست. دیرینه شناسان اغلب تکه های سنگی را که میلیون ها سال قدمت دارند به دقت آنالیز می نمایند تا بفهمند آنها به کدام ارگانیسم خاص، ناشناخته و احتمالاً مدت ها منقرض شده، تعلق دارند.

فاش شدن راز فسیل 132 میلیون ساله، اشتباه بزرگ دانشمندان، عکس

برای آنان بی سابقه نیست که فسیل های باستانی را درست تشخیص ندهند یا آنها را با چیز دیگری اشتباه بگیرند. اکنون اما یک مقاله علمی تازه که به تازگی منتشر شده نشان می دهد آنها به گونه ای تعجب آور در شناسایی یک فسیل مرتکب خطا شده بودند.

این فسیل که دهه ها پیش در کلمبیا کشف شد، به عنوان گیاهی به نام گُوِه برگ کلمبیایی (با نام علمی Sphenophyllum colombianum) شناخته می شد. تحقیقات تازه دانشمندان اما حالا نشان داده است که این فسیل از اساس گیاه نیست، بلکه در حقیقت پشت استخوانی یک بچه لاک پشت است.

فابیانی هررا، دیرینه گیاه شناس از موزه فیلد کلمبیا، در این باره گفت: ما به محل مجموعه فسیلی در دانشگاه ملی کلمبیا در بوگوتا رفتیم و آغاز به تماشای گیاهان کردیم. در حالی که مشغول عکس گرفتن از آنها بودیم این یکی به نظرمان عجیب رسید.

  • صحنه ای دیده نشده از پرتاب قدرتمندترین موشک دنیا

  • بروزرسانی مهم واتساپ/ گزینه ای تازه برای حفظ حریم خصوصی

او افزود: وقتی با دقت به جزئیات آن نگاه می کنید، متوجه می شوید خطوطی که روی فسیل دیده می شوند شبیه رگه های یک گیاه نیستند. من مطمئن بودم که به احتمال زیاد استخوان است.

این فسیل پیشتر به وسیله کشیشی به نام پدر گوستاوو هوئرتاس که در دهه 50 تا 70 میلادی به جمع آوری سنگ ها و فسیل ها می پرداخت در منطقه ای نزدیکی شهر ویلا د لویا پیدا شده بود و قدمت آن به 132 تا 113 میلیون سال پیش در دوران زمین شناسی کرتاسه بازمی گردد.

هنگامی که فابیانی هررا و همکارانش دریافتند که نمونه ها به استخوان نزدیکتر هستند تا به برگ گیاه، با ادوین البرتو کدنا دیرینه شناس در دانشگاه دل روزاریو کلمبیا که در شناسایی لاک پشت های باستانی تجربه دارد، تماس گرفتند.

آقای کادنا می گوید: آن ها عکس ها را برای من فرستادند، و من گفتم این قطعاً شبیه یک کاراپاس (پوسته استخوانی بالایی یک لاک پشت) است. این نه تنها یک لاک پشت است، بلکه یک بچه لاک پشت کوچک است.

مقایسه فسیل یافت شده و تصویر فرضی از ترکیب استخوانی پشت لاک پشت

این فسیل علائم معمولی را که اغلب در قسمت بیرونی پوسته لاک پشت یافت می گردد نداشته است و به نظر می رسد که همین عامل منجر به شناسایی نادرست آن شده است. در عوض، علائم روی فسیل نشان دهنده مهره ها و دنده های لاک پشت هستند.

این استخوان ها با رشد لاک پشت به هم گره می خورند، بنابراین محققان توانستند معین نمایند که لاک پشت در زمان مرگ کمتر از یک سال داشته و عضوی از خانواده لاک پشت های دریایی موسوم به پانچلونیویدیا (Panchelonioidea) بوده است.

از آنجایی که لاک پشت های جوان بسیار ظریف و شنماینده هستند، یافتن بقایای آنها به ندرت امکان پذیر است. محققان بر این باورند که این لاک پشت به احتمال زیاد مربوط به لاک پشت های دریایی دوران کرتاسه است که طول آنها می توانست به 4.5 متر برسد.

محققان نام تازه فسیل را تورت ویگ گذاشته اند که نام یک شخصیت انیمیشنی در بازی ویدیویی پوکمون است و از ترکیب یک لاک پشت و یک گیاه تشکیل شده است.

به اعتقاد محققان، کشف تازه می تواند سرنخ مهمی را در خصوص چرخه زندگی مرموز این جانوران باستانی به دست بدهد. دکتر هررا می گوید: ما یک معمای کوچک دیرینه گیاه شناسی را حل کردیم، اما مهمتر از آن این مطالعه احتیاج به آنالیز و مطالعه مجدد مجموعه های تاریخی در کلمبیا را نشان می دهد.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 18 آذر 1402 بروزرسانی: 18 آذر 1402 گردآورنده: parmisfun.ir شناسه مطلب: 2328

به "فاش شدن راز فسیل 132 میلیون ساله، اشتباه بزرگ دانشمندان، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاش شدن راز فسیل 132 میلیون ساله، اشتباه بزرگ دانشمندان، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید